Ara Krikorian, Dictionnaire de la Cause Arménienne (Paris: Edipol
Editions, 2002), 268 pp.

For a researcher of any subject, a dictionary is a useful tool for quick reference.
A fact encapsulated in a few words, an elusive date are usually easier to find in an
encyclopedia-type work than in some scholarly volume.

Unfortunately, researchers in Armenian Studies have always been at odds with
reference works. The ones produced in Armenia have proved defective for a
myriad of reasons: entries missing due to ideological constraints, doubtful sources,
faulty scholarship, lack of access to the latest research, one-sided viewpoints,
etcetera. The same has happened with the ones produced abroad to a more or less
similar extent.

In the 1990's, the Yerevan-based Armmenian Encyclopedia produced a one-
volume encyclopedia devoted to the Armenian Question (first published in
Russian translation, 1991, and afterwards in the Armenian original, 1996). A
collaborative effort between authors from Armenia and the Diaspora, while
imperfect, at least had quite good scholarship behind it. Given the historical and
political importance of the subject, such an enterprise was greatly overdue.

Now we have another book, of a less massive scope and different contents,
published in France. The author, Ara Krikorian, is a French-Armenian publisher of
technical books. He is a long-term activist for the Armenian Cause through the
ranks of the Armenian Revolutionary Federation and the Comité de Défense de la
Cause Arménienne (CDCA). its lobby branch in France. He was also chairman of
the latter from 1993-2001,

Even though the author is not an academic, this publication could have had more
value had it been properly edited and slightly better researched. Unfortunately, this
is not the case. In view of the elementary and even crude mistakes made in the
text, the eight-page bibliography has no value.

In his note to the reader, Krikorian states that he wants this book to be just a
companion to the Armenian Cause, with fast and casy access. However, such a
tool needs, first of all, to be reliable. In the same note, he erroneously states that
the “Armenian Question” encyclopedia was published in 1995 (he then gives the
right date on p. 94). This is only the first of an endless array of mistakes, going
literally to the last page.

In a five-page succinct and quite accurate introduction, the author outlines the
history of the Armenian Question/Cause from the mid-nineteenth century 1o this
day. He uses both terms interchangeably, though it is noticeable that they do not
have the same meaning. In his thousand-entry alphabetical list, the reader will not
find a single one, which gives a short, ready-to-use definition of both words. His
statement that “la juxtaposition d'un millier d"entrées dans |'ordre alphabétique-un

359



ordre arbitraire mais tellement commode-ne fournit pas la réponse & cette question.
Dol la présente bréve introduction...” (p. 13) is actually misleading. The French
quotation states that the 1000 entries do not answer what the Armenian
Question/Cause is (are). Once he has gone through the introduction, a reader
looking for that answer will end with empty hands.

The book seems like a Noah's Ark including everybody related, even tenuously,
to political, scholarly or literary trends of the 1800-2000 period. Of course, it is a
matter of choice, but it is also a matter of common sense. Even the famous 18th
century minstrel Sayat-Nova - whose real surname was Sayatian, not Sayadjian (p.
213) - is here. But why? Because Persian soldiers killed him in 17957
(Incidentally, the reason for his death was not his prohibition from entering the
monastery of Haghpat, as stated, but that he refused to convert to Islam). Should
the composer Parsegh Ganachian be included because he made the arrangement of
the Armenian national anthem or wrote the music for a famous patriotic song?
Equally unclear are many other names, such as the scholars Ghevont Alishan and
Georges Dumezil; composer Kourken Alemshah; writers Nshan Beshigtashlian,
Shahan Shahnour, Aharon Dadourian; AGBU presidents Alex Manoogian and
Louise Simone-Manoogian; etc.

One would like to ask how the battle of Avarair, in the fifth century, could
become part of a dictionary devoted to the Armenian Cause. But if this is strange,
it is still more strange to read that “clle a opposé en I'an 451 les forces
arméniennes commandées par Vartan Mamigonian aux armées perses de
I’Empereur Chah Abbas ler” (p. 56). This is really odd, since even an Armenian
Sunday school student learns at some point that the Persian king who sent his
armies to Avarair was Yesdigerdes (Hazkert) I1.

We are not going to compile a full list of inaccuracies, but just give a few more
examples, randomly chosen:

1) Ani was not the capital of the Bagratuni Kingdom from | 1th-13th centuries
(only from 961-1045) and was not conquered by the Seldjuks in 1045, but in 1064
(p. 30).

2) General Antranik did not die in Chico, California, but in Fresno (same page).

3) Dzadur Aghayan: “Historien (1911-1982). Pasteur protestant. Membre de
I"Union des Ecrivains d"Arménie™ (p. 23). Aghayan was a historian, not a writer,
50 he was no member of the Writers Union, but of the Academy of Sciences. Since
he was also a card-carrying member of the Communist Party from 1942, is it
logical to suppose that he previously was a Protestant pastor?

4) Near East Relief: “(...) [Clrée [sic] début 1919 sous I'impulsion de I"ancien
Ambassadeur Morgenthau. (...) Cesse son activité en 19317 (p. 21). The Near East
Relief was created in 1915 at the request of Morgenthau, who was the U.S.
ambassador in Turkey at the time, and has continued to work after 1931 under the
new name of Near East Foundation.

5) “Azadamard™: “L'écrivain Roupen Zartarian en assure la direction jusqu’en
1914. Nigol Aghbalian lui succéde entre 1917 et 1918. Azadamard va reparaitre a

360



Paris de 1977 4 1982" (p. 51). This daily was published in Constantinople from
1909 until its closure on the eve of the Armenian Genocide (1915), and was
always edited by Zartarian, himself arrested at the fateful “St. Bartholomew™ night
of April 23-24 (and not April 24-25, as Krikorian writes in the first line of the first
entry, “24 Avril 19157, p. 19) and killed later. Nikol Aghbalian edited a daily
called Azadamard in Tiflis in 1917-1918, which had nothing to do with the
Constatinople newspaper. Of course, the homonymous paper published in France
six decades later cannot be considered as a continuation.

6) Vartan Shahbaz: “Il seconde le général Antranik et Sebastatsi Mourad
pendant les combats du Zanguézour et la défénse de Marach (Cilicie) en 19207 (p.
66). Neither Antranik nor Murad (killed in Baku in 1918) were in Marash in 1920.

7) “Horizon™; “Quotidien en langue arménienne ¢réé en 1931 au Canada par la
FRA Dachnaktsoutioun. 1| est le precurseur du journal publié sous le méme nom a
Tiflis (1909-1918), puis a Smyme (1919-1921) et enfin a Salonique (1928-1931)"
(p. 120). The Montreal-based Horizon weekly (not daily) has been published since
1979. Even if it had been published in 1931, it could have never been the
“precursor” of three newspapers published before in three different, unrelated
cities. It goes without saying that those newspapers are not related, and that
Horizon cannot be regarded as their continuation.

8) Karekin Nejteh: “(...) [AJux Etats-Unis (...) contre I'avis de la FRA, il crée le
mouvement de jeunesse ‘Tseragrone’™ (p. 173). It is a well-known fact that the
Armenian Revolutionary Federation actually sent Nejteh from Bulgaria to the
United States to create a youth movement and that the Tseghagron movement
(renamed Armenian Youth Federation in 1940) enjoyed full support from the party
from its inception.

9) Yeghishe Charents: “(...) [D]énoncé comme trotskiste ¢t nationaliste petit-
bourgeois, -il avait courageusement pris la défense de Boris Pasternak- (...)" (p.
225). Pasternak was not particularly attacked during the 1930's, and Charents,
except for one mention during his speech at the First Congress of Soviet Writers
(1934), did not mention Pasternak elsewhere.

As we have seen, Krikorian seems to think that almost every time two or more
homonym newspapers appear, one is the continuation of the other (see Alik, Aztag
and others). Fortunately, when he writes about Mshak, the influential daily
published in Tiflis from 1873-1921, he omits to mention as a “continuation™ the
weekly Mshak published in Fresno from 1925-1957... _

The book is also marred by many typographical mistakes and technical oddities,
such as repetitions of entries (e.g. “Glriin, Kamuran™ on p. 112 and “Kamuran
Glirtin” on p. 127), contradictions and wrong translations.

One is tempted to say that Krikorian would have done a real service if he had
produced a revised version of the 1996 Armenian encyclopedia. Readers will still
have to wait for a worthwhile “Dictionary of the Armenian Cause” in a Western

language.
VARTAN MATIOSSIAN

361



	2006_Page_357_resize
	2006_Page_358_resize
	2006_Page_359_resize

